• Kde hledat
  • Zkratky
  • Česko
  • Slovensko
  • Silnoproud
  • Slaboproud
  • Projektant
  • Zásady
  • Silnoproud
  • Slaboproud
  • Výpomoc s projektem
  • Českou autorizaci
  • Slovenskou autorizaci
  • Odpovědného zástupce
  • Být v obraze
  • Stručný přehled, co kde hledat

    Ochranná pásma

    § 102 až 103 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, ve znění pozdějších předpisů

    § 23 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů

    §30 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů

    § 21 až 24 zákona č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon), ve znění pozdějších předpisů

    § 46 zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů

    § 68 zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů

    § 87 zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů

    § 3 odst. 3 zákona č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy), ve znění pozdějších předpisů

    § 37 až 42 zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, ve znění pozdějších předpisů

    § 30 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů

    § 14 odst. 2 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů

    § 8 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů

    § 15 odst. 5 zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů

    § 17 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů

     


    Neplatné právní předpisy, podle kterých se ochranná pásma stanovovala v minulosti (což je přínosné např. pro dohledání ochranných pásem historických inženýrských sítí, apod.).

    § 19 zákona č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci

    § 26 zákona č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci

    § 34 zákona č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci

    § 6 odst. 1 nařízení vlády č. 80/1957 Sb., kterým se provádí zákon č. 79/1957 Sb., o výrobě, rozvodu a spotřebě elektřiny (elektrisační zákon)

    § 13 vyhlášky č. 93/1987 Sb., o rozvojových teplofikačních studiích, provozu, údržbě a ochraně zařízení pro zásobování teplem

    § 40 vyhlášky č. 76/1961 Sb., kterou se provádějí ustanovení plynárenského zákona

    Katastrální podklady

    Hledání podle katastrálních parcel na Nahlížení do katastru na webu ČÚZK.

    Hledání podle poštovní adresy na Katastr nemovitostí 2.0.

    Mapy jednotlivých katastrálních území jsou volně ke stažení na webu ČÚZK, a to buď ve formátu DGN, anebo ve formátu DXF.

    Seznam všech katastrálních území je rovněž volně ke stažení na webu ČÚZK ve formátu CSV.

    Nějaké dodatečné info lze získat i na mapovém portálu Českého svazu orientačních sportů.

    Rozdělení elektrických zařízení

    Každá z následujících oblastí klade nějaké (popř. i nijaké) požadavky na to, kdo může daná elektrická zařízení projektovat, montovat, obsluhovat, či za jakých podmínek je lze uvádět do provozu, apod.

    Označení Jakým předpisem definováno? Pod působnost jakého orgánu spadá?
    elektroinstalace rodinných a bytových domů v osobním vlastnictví důvodová zpráva k zákonu č. 250/2021 Sb. [1] pod žádný [1]
    vyhrazená technická zařízení § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 250/2021 Sb.
    o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů
    Ministerstvo práce a sociálních věcí
    elektrická zařízení v policejních, vězeňských objektech, apod. [2] § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 250/2021 Sb.
    o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů
    Ministerstvo vnitra
    vybraná zařízení [3] § 4 odst. 3 písm. b) zákona č. 263/2016 Sb.
    atomový zákon, ve znění pozdějších předpisů
    Ministerstvo průmyslu a obchodu
    určená technická zařízení [3] § 2 odst. 11 zákona č. 219/1999 Sb.
    o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů
    Ministerstvo obrany
    určená technická zařízení [3] § 20 odst. 1 zákona č. 114/1995 Sb.
    o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů
    Ministerstvo dopravy
    určená technická zařízení [3] § 47 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb.
    o dráhách, ve znění pozdějších předpisů
    Ministerstvo dopravy
    vyhrazená technická zařízení [3] § 8a odst. 1 zákona č. 61/1988 Sb.
    o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů
    Český báňský úřad

     

     


    [1] Srov. Návrh zákona včetně důvodové zprávy In: Sněmovní tisk 535/0, ze dne 17. června 2019 [online]. Praha: Parlament České republiky, Poslanecká sněmovna. Dokument "t053500", s. 34. [cit. 25.06.2022]. Dostupné z: https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?o=8&ct=535&ct1=0:

    Vzhledem k působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí a Státního úřadu inspekce práce se návrh zákona a navrhovaná pravidla nevztahují na zařízení využívaná pro volný čas (prostředky lidové zábavy), na zařízení společné části domu v bytovém domě a na nebytové prostory včetně bytů a rodinných domů v osobním vlastnictví.

    [2] Předchozí zákon o vyhrazených technických zařízeních v § 3 odst. 2 písm. b) zákona č. 174/1968 Sb. stanovil, že "působnost organizací státního odborného dozoru se nevztahuje (...) na objekty, s nimiž je příslušné hospodařit Ministerstvo vnitra, organizační složka státu, která je zřízena k plnění úkolů Ministerstva vnitra, nebo Generální inspekce bezpečnostních sborů". Současný zákon o vyhrazených technických zařízeních už pouze v § 1 odst. 2 písm. b) zákona č. 250/2021 Sb. obecně definuje, že "Tento zákon se nevztahuje na (...) činnost, pracoviště a technická zařízení, podléhající dozoru orgánu veřejné správy podle jiných právních předpisů.". To znamená, že by musel existovat právní předpis, který by v dané oblasti definoval onen dozor. Dle všeho žádný takový právní předpis v dané oblasti ale neexistuje. Pouze v § 6 odst. 2 zákona č. 251/2005 Sb. je stanoveno, kde úřad a inspektoráty potřebují k výkonu kontrol v dané oblasti předchozí souhlas. Čili pravidla ohledně elektrických zařízení se zde patrně řídí zákonem č. 250/2021 Sb., s vyjímkou dozoru, který si vykonává příslušné ministerstvo.

    [3] Srov. § 1 odst. 2 písm. b) zákona č. 250/2021 Sb.:

    Tento zákon se nevztahuje na (...) činnost, pracoviště a technická zařízení, podléhající dozoru orgánu veřejné správy podle jiných právních předpisů.
    Co je opravou a co rekonstrukcí, a jaké to má dopady

    Co je rekonstrukce definuje § 2 písm. i) zákona č. 250/2021 Sb.:

    rekonstrukcí nahrazení stávající nevyhovující části již provozovaného vyhrazeného technického zařízení novou nebo modernější částí zařízení, přičemž dojde ke změně základních technických nebo bezpečnostních parametrů zařízení, a to zpravidla podle technické dokumentace

     

    Co je rekonstrukce definuje § 33 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb.:

    Rekonstrukcí se pro účely tohoto zákona rozumí zásahy do majetku, které mají za následek změnu jeho účelu nebo technických parametrů.

     

    Co je oprava definuje § 2 písm. e) zákona č. 250/2021 Sb.:

    opravou zásah do již provozovaného vyhrazeného technického zařízení, kterým je odstraňován jeho poruchový stav nebo opotřebení, při němž může dojít k výměně, demontáži a zpětné montáži funkčních částí s cílem obnovit jeho použitelný stav beze změny základních technických nebo bezpečnostních parametrů zařízení

     

    Co je oprava definuje § 47 odst. 2 písm. a) vyhlášky č. 500/2002 Sb.:

    Opravou se odstraňují účinky částečného fyzického opotřebení nebo poškození za účelem uvedení do předchozího nebo provozuschopného stavu. Uvedením do provozuschopného stavu se rozumí provedení opravy i s použitím jiných než původních materiálů, dílů, součástí nebo technologií, pokud tím nedojde k technickému zhodnocení.

     

    Co je technické zhodnocení definuje § 33 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb.:

    Technickým zhodnocením se pro účely tohoto zákona rozumí vždy výdaje na dokončené nástavby, přístavby a stavební úpravy, rekonstrukce a modernizace majetku, pokud převýšily u jednotlivého majetku v úhrnu 80000 Kč. (...)

     

    Co je údržba definuje § 47 odst. 2 písm. a) vyhlášky č. 500/2002 Sb.:

    Údržbou se rozumí soustavná činnost, kterou se zpomaluje fyzické opotřebení a předchází poruchám a odstraňují se drobnější závady.

     

    Co je údržba stavby definuje § 3 odst. 4 zákona č. 183/2006 Sb.:

    Údržbou stavby se rozumějí práce, jimiž se zabezpečuje její dobrý stavební stav tak, aby nedocházelo ke znehodnocení stavby a co nejvíce se prodloužila její uživatelnost.

     

    Co je modernizace definuje § 33 odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb.:

    Modernizací se pro účely tohoto zákona rozumí rozšíření vybavenosti nebo použitelnosti majetku.

     

    Zjednodušeně řečeno, při opravách je nutné dodržovat požadavky původních předpisů a norem, platných v době uvedení opravovaného zařízení do provozu. Při rekonstrukcích či modernizacích se pak postupuje podle aktuálně platných předpisů a norem. Rozdíl je vysvětlen třeba na příkladu ochrany před bleskem v článku KUTÁČ, Jiří. Oprava versus rekonstrukce hromosvodu podle platné právní úpravy ČR. Praha: Časopis ELEKTRO. 2016, 26(2), 63-65. ISSN 1210-0889.:

    Pozn.: pod tímto textem by měl být zobrazen obsah odkazovaného PDF; pokud nic vidět není, zkuste prosím celou kapitolu znovu sbalit/rozbalit; mělo by se to spravit.

    Rozdíly mezi vyhrazenými technickými zařízeními v Česku a na Slovensku

    Převzato z webu ELEKTRO-KONFERENCE; autor bohužel neuveden.

    Odkaz na v tabulkách zmiňovaný návrh nového předpisu MPSV.

    Rozdíly mezi projektováním v Česku a na Slovensku

    Požadavky na projektanta elektro v Česku jsou podrobně rozepsány v kapitole DOKUMENTACE / Projektant. Na Slovensku na projektanty elektro z hlediska jejich odbornosti související § 19 vyhlášky č. 508/2009 Z.z. žádné požadavky neklade; není vyžadováno ani žádné živnostenské oprávnění k projektování.

    V Česku se dělí vyhrazená zařízení na I. a II. třídu dle § 4 nařízení vlády č. 190/2022 Sb.. Na Slovensku se dělí vyhrazená zařízení na skupiny A, B a C podľa Prílohy č. 1 k vyhláške č. 508/2009 Z. z.. To, co může být vyhrazeným zařízením třídy I. v Česku, nemusí být vyhrazeným zařízením skupiny A na Slovensku, a naopak.

    V případě vyhrazených technických zařízení třídy A musí být na Slovensku dle § 5 odst. 3 vyhlášky č. 508/2009 Z.z. projektová dokumentace již v rámci stavebního řízení předložena k posouzení na Technickou inspekci SR, a vyžaduje se k ní odborné stanovisko. V Česku takováto povinnost (bohužel) neexistuje.

    Na Slovensku musí být součástí projektové dokumentace i "(...) vyhodnotenie neodstrániteľných nebezpečenstiev a neodstrániteľných ohrození, ktoré vyplývajú z navrhovaných riešení v určených prevádzkových a užívateľských podmienkach, posúdenie rizika pri ich používaní a návrh ochranných opatrení proti týmto nebezpečenstvám a ohrozeniam", viz požadavek § 4 odst. 1 zákona č. 124/2006 Z.z.. V Česku takováto povinnost neexistuje.

    Na Slovensku neexistuje ekvivalent české „dokumentace pro provádění stavby“ (jejíž obsah definuje Příloha č. 13 vyhlášky č. 499/2006 Sb.); existuje pouze "dokumentácia, ktorá sa predkladá k stavebnému konaniu" (jejíž obsah definuje § 9 vyhlášky č. 453/2000 Z.z.) a "realizačná dokumentácia" (jejíž obsah nikde definován, stejně jako v Česku, bohužel není).

    Veřejné zakázky (verejné obstarávanie) se na Slovensku zadávají podle "projektové dokumentace", čili prakticky podle dokumentace pro stavební povolení. V Česku musí být veřejné zakázky na stavební práce zadávány podle dokumentace pro provádění stavby (viz požadavek § 92 odst. 1 zákona č. 134/2016 Sb.).

    Evropské normy jsou víceméně stejné (ČSN EN = STN EN), existují však velké rozdíly mezi národními normami (ČSN ≠ STN). Velké rozdíly jsou např. v oblasti požární bezpečnosti, nestačí tedy pouze "najít a nahradit" ČSN za STN (či obráceně), protože mnohé normy nemají vůbec ekvivalenty. To, co je v Česku ve dvou různých normách, může být na Slovensku v normě úplně jiné (typickým příkladem jsou umývací prostory). To, co v Česku v normách chybí, může být na Slovensku definováno (typickým příkladem jsou barvy zásuvek ve zdravotnictví). Existuje rovněž nemálo norem STN, či požadavků norem STN, které v Česku vůbec neexistují (typickým příkladem je jasná definice, v jakých případech je povinné použití CPS dle STN EN 50171:2004, tedy centrální systém nouzového osvětlení).

    Další významný rozdíl v normách je ten, že na Slovensku neexistují edice norem (ČSN 33 2000-4-41 ed. 3); namísto toho se požaduje, aby se za označením normy vždy uváděl rok jejího vydání (např. STN 33 2000-4-41:2019).

    A naprosto zásadní rozdíl je, že bez předchozího souhlasu Úradu je podle § 14 odst. 4 zákona č. 60/2018 Z.z. citování slovenských technických norem a technických normalizačních informací jejich neoprávněným rozšiřováním. Autorizované osoby SKSI mají komorou na citování vyjednán generální souhlas (viz strana 2 a 3), takže citovat ze slovenských technických norem a z technických normalizačních informací mohou. V česku nic takového neplatí, české technické normy a technické normalizační informace je možno citovat libovolně.

    Českou autorizaci je nutno si předem uznat („osoba hostujúca“), anebo udělat zkoušky („osoba usadená“; aktuálně v česku pro elektro jen pár osob). To samé platí i opačně.

    Legislativní předpisy, předpisy distribučních společností, technické normy

    Veškerá legislativa v aktuálním platném znění nejpřehledněji na Zákony pro lidi.

    Velmi precizně zpracovaný přehled předpisů a požadavků ohledně uvádění výrobků na trh.

    Legislativní hierarchie (od nejvyšší právní síly k nejnižší)

    Právní předpisy primární (zákonné)

    1/ Ústava České republiky a Listina základních práv a svobod

    2/ Mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká Republika vázána (dle čl. 10 Ústavy)

    Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.

    z nich pak přímo nařízení Evropského Parlamentu a Rady (dle čl. 288 SFEU)

    Nařízení má obecnou působnost. Je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

    3/ Zákony (dle čl. 15 Ústavy)

    4/ Zákonná nařízení senátu (dle čl. 33 Ústavy)

     

    Právní předpisy sekundární (podzákonné)

    5/ nařízení vlády (dle čl. 78 Ústavy)

    6/ vyhlášky ministerstev, správních úřadů a orgánů územní samosprávy (dle čl. 79 Ústavy)

    7/ vyhlášky obcí (dle čl. 104 Ústavy) a Nařízení hlavního města Prahy (např. dle § 194 písm. e) zákona č. 183/2006 Sb.)

    8/ normativní směrnice (např. PPPS a PPDS, Předpisy Energetického regulačního úřadu)

     

    Technické normy

    9/ ČSN EN: evropské technické normy

    Viz ČSN 33 2000-5-51 ed. 3+Z1+Z2, čl. 511: Každá část zařízení musí vyhovovat požadavkům odpovídajících evropských norem (EN) nebo harmonizačních dokumentů (HD), nebo (...)

    10/ ČSN: harmonizované technické normy

    Viz ČSN 33 2000-5-51 ed. 3+Z1+Z2, čl. 511: Každá část zařízení musí vyhovovat požadavkům odpovídajících (...) nebo nebo národních norem, kterými byly implementovány HD. (...)

    11/ ČSN: české technické normy

    Viz ČSN 33 2000-5-51 ed. 3+Z1+Z2, čl. 511: (...) V případě absence odpovídajících EN nebo HD musí být elektrické zařízení v souladu s příslušnou národní normou. (...)

    12/ normy IEC, předpisy mezinárodní komise, normy platné v dalších zemích

    Viz ČSN 33 2000-5-51 ed. 3+Z1+Z2, čl. 511: (...) V ostatních případech, na základě rozhodnutí národního komitétu, je dovoleno využití požadavků obsažených v normách IEC, které nejsou schváleny v CENELEC, nebo norem platných v dalších zemích.

    13/ TNI: technické normalizační informace (což je jakýsi „manuál k výkladu normy“), podnikové normy PNE, TPG (energetika, plynárenství, apod.)

     

    Které technické normy jsou závazné z důvodu indikativního odkazu je vidět kupříkladu v přehledu, zpracovaném ČKAIT. Byť je nutno tento přehled brát jako neúplný, protože kupř. u NV 361/2007 Sb. je v něm uvedeno, že je prý “Bez odkazu na normové hodnoty a normy“; přitom normových hodnot odkazuje poměrně dost (viz např. poznámky pod čarou č. 16 až 23). Stejně tak v uvedeném přehledu chybí veškeré technické normy, které jsou odkazovány nadřazenou legislativou EU, jako např. v oblasti elektrických zařízení.

    Předpisy Energetického regulačního úřadu

    Ceny za související službu v elektroenergetice a ostatní regulované ceny viz Cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 8/2021.

    Podmínky uplatnění jednotlivých distribučních sazeb pro odběratele ze sítí nízkého napětí viz Cenové rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č. 9/2021.

    Podmínky připojení distribučních společností

    V jakých katastrálních územích působí PREdistribuce, a.s., EG.D, a.s., ČEZ Distribuce, a.s. lze vyčíst z veřejné databáze ERÚ.

    Kategorizace zákazníků A / B / C / D pro účely organizace trhu s elektřinou viz Příloha č. 7 k vyhlášce č. 408/2015 Sb.

    Co je měření typu A / měření typu B / měření typu C je definováno vyhláškou o měření elektřiny.

     

    ČEZ Distribuce, a.s.: Připojovací podmínky NN pro osazení měřicích zařízení v odběrných místech napojených z distribuční sítě nízkého napětí

    ČEZ Distribuce, a.s.: Připojovací podmínky VN, VVN pro osazení měřicích zařízení v odběrných místech napojených z distribuční sítě vysokého a vysokého napětí

    ČEZ Distribuce, a.s.: Připojovací podmínky pro výrobny elektřiny pro připojení k distribuční soustavě ČEZ Distribuce, a.s.

    ČEZ Distribuce, a.s.: Podmínky pro výrobce

    ČEZ Distribuce, a.s.: Pravidla provozování distribuční soustavy

     

    EG.D, a.s.: Požadavky na umístění, provedení a zapojení měřicích souprav u zákazníků a malých výroben s připojovaným výkonem do 250 kW připojených k elektrické síti nízkého napětí

    EG.D, a.s.: Technické podmínky provedení trafostanic včetně podmínek fakturačního měření pro zákazníky kategorie A a B a výrobce nad 250 kW instalovaného výkonu

    EG.D, a.s.: Připojování a regulace obnovitelných zdrojů energie (OZE)

    EG.D, a.s.: Pravidla provozování distribuční soustavy

     

    PREdistribuce, a.s.: Technické podmínky připojení Část A - obchodní měření

    PREdistribuce, a.s.: Rozměrové náčrty

    PREdistribuce, a.s.: Schémata zapojení přímého měření

    PREdistribuce, a.s.: Schémata zapojení elektroměrů v sítích VVN, VN a NN (měření typ „A“ a „B“)

    PREdistribuce, a.s.: Provedení polí měření u kompaktních VN rozváděčů

    PREdistribuce, a.s.: Způsoby připojení FVE k distribuční síti NN

    PREdistribuce, a.s.: Požadavky na zprovoznění výrobny

    PREdistribuce, a.s.: Pravidla provozování distribuční soustavy

    Podnikové normy energetik

    Podnikové normy energetik jsou zdarma na webu ČSRES.

    České technické normy

    Přístup k českým technickým normám je placený, s vyjímkou sponzorovaného přístupu.

    Vyhledávání českých norem ČSN a ČSN EN je na webu ČAS/ÚNMZ (včetně ověření, zdali plati či neplatí).

    Vyhledávání technických normalizací TNI je na webu ČAS/ÚNMZ (včetně ověření, zdali plati či neplatí).

    Seznam všech technických norem (téměř 70 tis) je k dispozici zdarma ve formátu DBF na webu ÚNMZ/ČAS (viz položka "Chci nahrát pouze aktuální data"). Může se Vám ovšem stát, že Vám nebude fungovat jejich oficiální aplikace, která umí dělat export databází do souborů TXT. V takovém případě pak jediný použitelný konvertor co jsem našel (a že jsem jich vyzkoušel poměrně hodně), který to umí překonvertovat do formátu CSV/TXT, je DBF Converter (Converter, nikoli Viewer).

    Slovenské technické normy

    Přístup ke slovenským technickým normám je placený, nicméně autorizované osoby SKSI k nim mají přístup zdarma v rámci členství v komoře.

    Vyhledávání slovenských norem STN a STN EN je na webu SÚTN (včetně ověření, zdali normy platí či neplatí).

    Software pro projektování elektro

    Pokud víte o nějakém dalším software, budeme rádi, když nám napíšete; doplníme.

    Analýzy a výpočty sítí

    ABB DocWin

    EATON Elektrotechnika Pavouk

    EGC - EnerGoConsult ČB s.r.o. DNCalc

    OEZ Letohrad SICHR

    MATLAB Power System Analysis Toolbox (veřejná licence GNU)

    PyPSA: Python for Power System Analysis (free software toolbox)

    Schneider Electric EcoStruxure Power Design

    Schneider Electric Online Calculation Tools

     


    EasyPower Suites (USA; v Česku se patrně neprodává?)

    ETAP Network Analysis (USA; v Česku se patrně neprodává?)

    PowerWorld Simulator (USA; v Česku se patrně neprodává?)

    NEPLAN Electricity (Švýcarsko; v Česku se patrně neprodává?)

    Obecné 2D CAD nástroje

    Autodesk AutoCAD / AutoCAD LT

    Autodesk DWG True View (prohlížeč, avšak umí převádět různé verze DWG)

    Bricsys NV BrisCAD

    Dassault Systèmes DraftSight

    GS SOFT GstarCAD

    progeSOFT progeCAD Professional

    ZwCAD

     

    CAD Studio LT Extension (nástavba na AutoCAD LT)

     


    Formát souborů DWG je uzavřený neveřejný formát firmy Autodesk.
    U neoriginálních CAD systémů je vhodné si nejdříve vyzkoušet kompatibilitu s DWG formátem prostřednictvím DWG compatibility benchmark.

    Profesní 2D CAD nástroje

    ASTRA MS Software ElProCAD

    Graitec CADKON+ MEP

    GS SOFT CADprofi Electrical

    Pit-CAD (nástavba na AutoCAD/Briscad)

    ProfiCAD

    IGE+XAO SEE Electrical Building+

     


    Design Master Software Electrical for AutoCAD (USA, nástavba na AutoCAD; v Česku se patrně neprodává?)

    WS CAD (Německo; v Česku se patrně neprodává?)

     

    Formát souborů DWG je uzavřený neveřejný formát firmy Autodesk.
    U neoriginálních CAD systémů je vhodné si nejdříve vyzkoušet kompatibilitu s DWG formátem prostřednictvím DWG compatibility benchmark.

    Bezplatné BIM nástroje

    Arkey Arredo (multiformátový prohlížeč)

    Autodesk Viewer (online multiformátový prohlížeč)

    Bentley View (multiformátový prohlížeč)

    Dalux BIM Viewer (IFC prohlížeč)

    Datacom BIMvision (IFC prohlížeč)

    Nemetschek Solibri Anywhere (IFC prohlížeč)

    Open source BlenderBIM Add-on

    KUBUS BIMcolab zoom (IFC prohlížeč)

     

    BIM42 online RVT to IFC konverter (viz blog)

    Profesní BIM nástroje

    4M FineELEC

    Arcadia BIM Electrical

    Autodesk Revit / Revit LT

    DDS-CAD Electrical

     

    cadconsulting CCtools (nástavba na Revit)

    CAD Studio Revit tools (nástavba na Revit)

     

    Seznam programů, které pracují s univerzálním formátem IFC, je na stránkách buildingSMART International, Ltd.

     


    CADMATIC Electrical (Finsko; v Česku se patrně neprodává?)

    CAD Schroer UK Ltd M4 PLANT (Anglie; v Česku se patrně neprodává?)

    Design Master Software Electrical for Revit (USA, nástavba na Revit; v Česku se patrně neprodává?)

    Schémata rozváděčů

    Abacom sPLAN

    Autodesk AutoCAD Electrical (v rámci OneAutoCAD)

    Aucotec EngineeringBase

    CADprofi Electrical

    CADware PC Schematic

    ePLAN Electric P8

    ePLAN eVIEW (bezplatná cloudová aplikace)

    HAGER 1-2-3-schéma

    QElectroTech (bezplatný free open source)

    ELMER software SchémataCAD

    Legrand XL3 Pro

    IGE+XAO SEE Electrical

     


    Cofaco electrical CAD (Turecko; v Česku se patrně neprodává?)

    WS CAD (Německo; v Česku se patrně neprodává?)

    Strojní zařízení: analýza rizik

    SISTEMA: Safety Integrity Software Tool for the Evaluation of Machine Applications

    Ochrana před bleskem: analýza rizik

    DEHNsupport

    HAKELsoft

    OEZ Letohrad Prozik

    Ochrana před bleskem: dostatečná vzdálenost

    DEHNsupport

    HAKELsoft

    Výpočty umělého a nouzového osvětlení

    ASTRA MS Software Wils

    DIAL GmbH DIALux

    Relux Informatik AG Relux

     


    Mnozí výrobci svítidel často nabízejí ke stažení na svých webových stránkách některý z výše uvedených nástrojů, všetně svých databízí svítidel. Čili i když nějaká svítidla nejsou obsažena v databázích výše uvedených nástrojů, můžou být k dispozici jejich specializované verze na webech jednotlivých výrobců svítidel.

    Projektování distribučních sítí

    Bentley Microstation

    Nástroje GISOFT, v.o.s.

    Ostatní nástroje

    programy David Klimša

    programy Kníška.eu

    poslední aktualizace 15. 8. 2022